جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

چگونگی سود و زیان در عقد مضاربه

نحوه کسب سود (منشأ سود) و جبران زیان :

کسب سود باید به واسطه تجارت باشد پس اگر مالى را به کشاورز بدهد تا آن را در زراعت مصرف کند و حاصلش بین آن دو مشترک باشد یا مالى را به صنعت‌کار بدهد تا در حرفه‏اش مصرف کند و فایده بین آن دو مشترک باشد صحیح نیست و مضاربه نمى‏باشد.

خسارتى که بر مال مضاربه واقع مى‏شود مادامى که مضاربه باقى است با سود آن جبران مى‏شود؛ چه خسارت، سابق بر سود باشد یا بعد از آن.همچنین تلف آن هم با سود جبران مى‏گردد چه بعد از گردش مال در تجارت باشد یا قبل از آن و یا قبل از شروع در تجارت و چه قسمتى از آن یا همه آن تلف شود؛ البته اگر قبل از شروع در تجارت، همه آن تلف شود مضاربه باطل مى‏شود مگر اینکه تلف آن با ضمان باشد و امکان وصول داشته باشد.

زمان استقرار سود :

ملکیّت عامل نسبت به سود به محض وقوع آن، متزلزل است و استقرار آن بصورت قطعی، بعد از نقد کردن و فسخ مضاربه و تقسیم آن حاصل مى‏شود ولی با این وجود، استقرار آن بدون جمع شدن هر سه مورد (فسخ، نقد و تقسیم) بدین صورت محقق می‌شود : با فسخ و تقسیم بدون نقد کردن؛ فسخ و نقد کردن بدون تقسیم؛ فسخ تنها؛ یا با تمام شدن مدّت مضاربه (در صورت تعیین شدن پایان مضاربه در عقد).

تعیین ملکیّت سود و زیان :

تمام زیان تجارت بر عهده مالک است ولی اگر مالک بر عامل شرط کند که با او در خسارت شریک باشد فقط در حالت‌های زیر صحیح است : بر فرض وقوع خسارت، عامل آن را از دارایی خودش متحمّل شود (مثلاً اگر ضرر تجارت 200 هزار تومان شود و شرط شده است عامل، نصف زیان را بپردازد او باید 100 هزار تومان از دارایی‌های خودش بردارد و به سرمایه مالک اضافه کند)؛ شرط در ضمن عقد لازم یا جایزی واقع شود ولی در حالت شرط ضمن عقد جایز، عامل حق دارد آن را فسخ نماید و موضوع آن را از بین ببرد ولی مادامى که آن عقد جایز باقى باشد عمل بدان شرط لازم است؛ و یا خسارت، بصورت شرط نتیجه به عهده عامل منتقل شود.

مصادیق افراط و تفریط عامل :

گاهی عامل بخاطر تفریط (کوتاهی در انجام وظایفش) و یا افراط (زیاده‌روی در انجام وظایف و اختیارتش) موجب ضرر به اصل مال و یا سود تجارت با آن می‌شود.در این صورت، او ضامن است و باید به جبران آن بپردازد.برخی از مصادیق افراط و تفریط عبارتند از :

أ‌.        مال را معطّل نگاه دارد (با مال تجارت نکند) بصورتى که‏ سهل‏انگار و مسامحه‏گر شمرده شود پس هرگاه تلف شود ضامن مى‏باشد ولی مالک باید فقط اصل سرمایه را مطالبه کند و حق طلب سود ندارد.(سود احتمالی و به اندازه‌ای که اگر با آن تجارت مى‏کرد حاصل مى‏شد).

ب‌.   بدون اجازه مالک، کالا را بجای دیگر منتقل نماید و موجب تلف مال یا خسارت آن شود.

ت‌.   با شرایط تجارت که ضمن عقد نوشته شده است مخالفت کند پس ضامن مال و خسارت مى‏باشد و در صورت سودآور بودن تجارت، با مالک بر اساس قراردادى که در عقد مضاربه بسته‏اند در سود شریک می‌شود.

ث‌.    مال خودش یا دیگرى را با سرمایه مالک مخلوط کند پس ضامن مال و خسارت مى‏باشد ولی اگر با مجموع آن تجارت کند و سودى حاصل شود بین دو مال به نسبت تقسیم مى‏شود.

ج‌.     علی‌رغم متعارف نبودن و یا عدم ‌انصراف عقد درباره تجارت نسیه‌ای کالای مشخصّی، بصورت نسیه مضاربه نماید ولی اگر آن را وصول کرد و سودى حاصل شد سود تقسیم می‌شود.اگر با اذن مالک، نسیه بخرد دین آن در ذمّه مالک است پس طلبکار خصوصاً در حالت عدم اطلاع از قضیه حق دارد به مالک یا عامل رجوع نماید و اگر به عامل مراجعه کند او به مالک رجوع مى‏نماید ولی اگر براى طلبکار آشکار نشود که خرید براى دیگرى بوده است می‌تواند بطور قطعی به عامل رجوع کند هر چند حق رجوع به مالک را نیز دارد.

ح‌.     بدون اذن مالک، مال را به مسافرت و یا مسافرت غیرتوافق شده‏ ببرد پس ضامن تلف و خسارت مى‏باشد ولی اگر سودى حاصل شود بین آن‏ها تقسیم می‌شود.

 

 

 

  • مبلغ اقتصاد مقاومتی

اهمیت مضاربه

سود و زیان مضاربه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.