1. ربا به معنی: بخش زیاد شده، فزونی یافته، فزونی، زیادی، افزوده... است، و معادل « بهره» در زبان فارسی است. وقتی چیزی به کسی می دهیم و زیـاده از آنچه بوی داده ایم از وی پس می گیریم، آن بخش زیادی ربا نامیده می شود.
2. خداوند در چندین آیه به ربا و حرمت آن تاکید ویژه می کند :
الف : آیه 275 سوره مبارکه بقره : " آن ها که ربا می خورند بر نمی خیزند مگر مانند کسی که شیطان به جنون آشفته اش کرده است. این از آن روست که گفتند: داد و ستد صرفا مانند رباست؛ در صورتی که خدا معامله را حلال و ربا را حرام کرده است. پس اینک کسی که از پروردگارش پندی به او رسد و باز ایستد، آنچه گذشته از آن اوست و کارش با خداست و هر که به (رباخواری) بازگردد، پس آنان دوزخیانند و در آن ماندگارند"
ب : آیه 130 و 131 سوره مبارکه آل عمران : " اى کسانى که ایمان آورده اید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید! از خدا بترسید، تا رستگار شوید! و از آتشى بپرهیزید که براى کافران آماده شده است! ".
ج : آیه 160 و 161 سوره مبارکه نساء: " به خاطر ظلمى که از یهود صادر شد، و (نیز) بخاطر جلوگیرى بسیار آنها از راه خدا، بخشى از چیزهاى پاکیزه را که بر آنها حلال بود، حرام کردیم. و (همچنین) بخاطر ربا گرفتن، در حالى که از آن نهى شده بودند؛ و خوردن اموال مردم به باطل؛ و براى کافران آنها، عذاب دردناکى آماده کرده ایم"
3.توجه و تاکید خداوند بر تحریم ربا در کنار مجازات سنگینی که برای اهل ربا در نظر گرفته شده است بیانگر میزان بالای مخرب بودن این امر است. در اقتصاد غربی، مدل های اقتصادی بر اساس پذیرش ربا شکل گرفته اند و لذا ربا دادن و ربا گرفتن امری عادی و رایج است. اما در الگوی قرآنی اقتصاد، ربا جایگاهی ندارد. از نظر اقتصادی، ربا موجب بی انگیزگی عاملان اقتصادی به انجام فعالیت های تولیدی می گردد و با کاهش میزان تولید یک جامعه، درجه آسیب پذیری بالا می رود. همچنین ربا دادن موجب می شود که از یک طرف میزان ثروت طبقه مرفه افزایش یابد و از طرف دیگر طبقه ظعیف دچار فقر اقتصادی مضاعف گردد و این یعنی رواج بی عدالتی و ایجاد زمینه برای بروز انواع مفاسد اجتماعی.
- ۹۳/۰۳/۱۱
از اینکه در مورد معیشت مردم دغدغهمندید از شما متشکریم.