جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

تحریم های اقتصادی 4

 اقتصاد مقاومتی ازجمله مفاهیمی است که در ادبیات علمی و دانشگاهی روز دنیا وجود ندارد. آنچه اقتصاد مقاومتی در پی آن است، درواقع پیوستگی زیادی با مفاهیم و واقعیات سیاسی دارد/ رهبر انقلاب در بیان چیستی اقتصاد مقاومتی آن را ابزاری برای مبارزه با تحریم‌های اقتصادی غرب و حرکت روبه‌جلو می‌دانند

 

 

تحریم های اقتصادی 4

اقتصاد مقاومتی ازجمله مفاهیمی است که در ادبیات علمی و دانشگاهی روز دنیا وجود ندارد. آنچه اقتصاد مقاومتی در پی آن است، درواقع پیوستگی زیادی با مفاهیم و واقعیات سیاسی دارد؛ بنابراین این مفهوم دارای ابعاد گوناگونی هست و علت به وجود آمدن آن نیز زاییده شرایط سیاسی کنونی انقلاب اسلامی است. از همین رو است که رهبر انقلاب با توجه به رویکرد جدید دشمنان، راهبرد اقتصاد مقاومتی را برای حرکت کلی نظام در نظر گرفتند.

 رهبر انقلاب در بیان چیستی اقتصاد مقاومتی آن را ابزاری برای مبارزه با تحریم‌های اقتصادی غرب و حرکت روبه‌جلو می‌دانند.
در طول چند سال اخیر مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و آن را به‌عنوان یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور عنوان کردند، روشی که سدی مقاوم در برابر هجمه‌های غرب و نیز حرکت روبه‌جلو به شمار می‌رود.

اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی همواره یکی از ابزارهای غیرقانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به‌نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، کما اینکه اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تسخیر لانه جاسوسی ایالات‌متحده، آمریکا قانون تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران را به اجرا گذاشت و در طول سی سال گذشته نیز مرتبه بر حجم این تحریم‌ها افزوده شد.

 

 

در طول چند سال اخیر با تلاش غرب برای بحران سازی در بحث برنامه هسته ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران (که بهانه جویی بیش نیست)، غرب تلاش بی وقفه ای برای استفاده از این ابزار غیرقانونی آغاز کرده و در مدت اخیر با اجرای تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی و هم‌چنین تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا تلاش خود را به اوج رسانده است. در مقابل اتخاذ چنین رویکردی از سوی غرب مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و آن را به‌عنوان یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور عنوان کردند

 

 

رهبر انقلاب اولین بار  در جمع کارآفرینان کشور در بیان مفهوم اقتصاد مقاومتی، آن را راهکاری بلندمدت برای مبارزه با تحریم‌ها دانستند: «ما امروز در مقابل یک فشار جهانى قرار داریم. دشمنى وجود دارد در دنیا که می‌خواهد با فشار اقتصادى و با تحریم و با این کارهایی که شماها میدانید، سلطه‌ى اهریمنى خودش را برگرداند به این کشور. هدف این است. یک کشور به این خوبى، بااین‌همه منابع، منابع طبیعى، با این موقعیت سوق‌الجیشى، با همه‌ى امکانات، زیر نگین یک قدرتى در دنیا بوده؛ یک روز انگلیس‌ها بودند، یک روز آمریکائى‌ها بودند - درواقع نظام سلطه، دستگاه سلطه، امپراتورى سلطه. حالا آمریکا یک‌گوشه‌ای از این امپراتورى است - این‌ها مسلط بودند بر این کشور؛ انقلاب دست این‌ها را کوتاه کرده. سلطه می‌خواهد برگردد به این کشور. همه‌ى این تلاش‌ها براى این است. مسئله‌ى انرژى هسته‌اى بهانه است. آن‌کسانی که خیال می‌کنند اگر ما مسئله‌ى انرژى هسته‌اى را حل کردیم، مشکلات حل خواهد شد، خطا می‌کنند ... مسئله، مسئله‌ى فشار است، می‌خواهد یک ملت را به‌زانو دربیاورند؛ می‌خواهد انقلاب را زمین بزنند. یکى از کارهاى مهم همین تحریم اقتصادى است. میگویند ما طرفمان ملت ایران نیست! دروغ میگویند؛ اصلاً طرف، ملت ایران است. تحریم براى این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید آقا ما به خاطر دولت جمهورى اسلامى داریم زیر فشار تحریم قرار می‌گیریم؛ رابطه‌ى ملت با نظام جمهورى اسلامى قطع بشود. هدف اصلاً این است ... نمی‌فهمند چه‌کار باید بکنند و چه‌کار دارند می‌کنند. خب، اما فشار مى‌آورند؛ فشار اقتصادى  از راه تحریم‌ها.
ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معنایش این است.»(16/06/1389(


تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اهمیت بررسی موضوع اقتصاد مقاومتی را می‌رساند. ایشان در سخنرانی‌های بسیار دیگری نیز به بیان اقتصاد مقاومتی و مختصات آن پرداختند. در یادداشت های بعدی به بیان مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه ایشان بپردازیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.