کتاب
دستی برای اقتصاد مقاومتی/
مسؤولین
و مدیران ارشد این کتاب را بخوانند
مسؤولین و مدیران ارشد این کتاب را بخوانند
کتاب «اقتصاد مقاومتی، سکوی پیشرفت و عدالت» که به تازگی به همت «موسسه خاکریز» منتشر شده، کتابی است که بر خلافظاهر جمع و جورش حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ نوعی «کتاب دستی» برای اقتصاد مقاومتی!
رهبر انقلاب در دیدار 6 آذر خود با بسیجیان به راه حلی اشاره کردند که در صورت شکست مذاکرات پیش روی ماست؛ «اقتصاد مقاومتی». «راه حلی که ضربههاى دشمن را اوّل کم اثر میکند، کاهش میدهد که این مالِ کوتاه مدّت است، در میانمدّت و بلندمدّت به حرکت عظیمِ مردم اوج میدهد.[6/9/93]» راه حلی که صرفاً در مقابل شکست مذاکرات نیست، بلکه راهی است که به هر حال باید طی شود و فقط با شرایط موجود ضرورت بیشتری پیدا کرده است.
اشاره اخیر رهبر معظم انقلاب بهانهای شد تا به کتاب «اقتصاد مقاومتی، سکوی پیشرفت و عدالت» که به تازگی به همت «موسسه خاکریز» راهی بازار کتاب شده است بپردازیم. کتابی که بر خلاف ظاهر جمع و جورش حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ نوعی «کتاب دستی» برای اقتصاد مقاومتی!
این کتاب گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری درباره «اقتصاد مقاومتی» است که با سبکی شبیه به کتاب «دغدغههای فرهنگی» تدوین شده است.
*از جشنواره کاریکاتور «ساخت ایران» تا کتاب «اقتصاد مقاومتی»
ماجرای کتاب از برگزاری یک جشنواره کاریکاتور با عنوان «ساخت ایران» شروع میشود. پس از صحبت مقام معظم رهبری در سال 91 موسسه خاکریز تصمیم میگیرد که با هدف ایجاد تحرک در فضای هنری کشور برای تولید آثار با موضوع «حمایت از تولید ملی» و «مصرف کالای داخلی» جشنوارهای را کلید بزند. ولی پس از واصل شدن آثار متوجه میشود بیشتر آثار حول محور واردات از کشور چین است! یعنی غالب هنرمندان «اقتصاد مقاومتی» را صرف محدود کردن واردات آن هم از چین تلقی کرده بودند. با دریافت این نشانه از بدنه هنری کشور در کنار مشورت با اساتید و بررسی نگاه عمومی درباره «اقتصاد مقاومتی» این نتیجه به دست میآید که باید از یک قدم عقبتر شروع کرد و به تبیین مفهوم و شاخصههای «اقتصاد مقاومتی» پرداخت. این ماجرا میشود سنگ بنای کتابی که پیش رو داریم!
*تصویر درست از اقتصاد مقاومتی
یکی از مقابلهها و سم پاشیهایی که در مقابل راه حل «اقتصاد مقاومتی» انجام شد، تعبیر آن به «ریاضت اقتصادی» بود، موردی که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردهاند. در برابر این سوء برداشت باید به چیستی «اقتصاد مقاومتی» پرداخته شود، کاری که هدف این کتاب است.
علاوه بر اینکه خیلی از ما «اقتصاد مقاومتی» را صرف بستن دروازه واردات میبینیم، در صورتی که این تصور هم اشتباه است. در این کتاب بر اساس بیانات مقام معظم رهبری 10 ویژگی برای اقتصاد مقاومتی شمرده میشود؛ توانایی مقابله با مسائل تهدیدزا، تکیه بر ظرفیت داخلی، داشتن روحیه جهادی، مردم محوری، کاهش وابستگی به نفت، اصلاح الگوی مصرف، فساد ستیزی و ... . که در فصول جداگانه به هریک پرداخته شده است.
*مخاطب این کتاب چه کسانی هستند؟!
قطعاً مخاطب درجه یک این کتاب مسؤلین و مدیران ارشد نظام هستند. در درجه بعدی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که وظیفه آگاهسازی افکار عمومی را دارند باید این کتاب را بخوانند. در این شرایط مطالعه این کتاب و تلاش برای تبدیل آن به یک گفتمان و فرهنگ عمومی از نان شب هم واجبتر است. شاید این مهمترین و اصلیترین هدف کتاب باشد.
مرحله آخر هم عموم مردم هستند. گرچه در مقدمه کتاب مخاطب اصلی را دسته دوم عنوان کرده است، اما به نظر عامه مردم از دو جهت باید این کتاب را بخوانند، اول آنکه یکی از مهمترین ارکان «اقتصاد مقاومتی» مردم هستند که خیلی از مسولیتها به دوش ایشان است. پس برای آگاهی از وظایف خود باید این کتاب را مطالعه کنند. دوم آنکه مردم وظیفه مطالبهگری و نظارت بر رفتار دولتمردان را بر عهده دارد، لذا برای انجام چنین وظیفهای باید بدانند که «اقتصاد مقاومتی» چیست تا بتوانند رفتار مسولان را محک بزنند!
*نکات مثبت و منفی کتاب
این کتاب مثل هر کتاب دیگری نکات مثبت و منفی هم دارد. طرح جلد شکیل و با معنای آن یکی از نکات مثبت آن است. طرح سادهای که بخشی از اسکناس هزارتومانی است. کوه دماوند که نماد مقاومت، سربلندی و طی مسیر برای هدفی بلند است و اسکناس که نشانه پول ملی، تولید داخلی و خودکفایی است.
نکته مثبت دیگر روانی مطالب است. چینش مناسب عبارات باعث شده، مخاطب با یک متن یک دست رو به رو باشد، اگرچه در برخی موارد عبارت منتخب از یک سخنرانی بیش از اندازه کوتاه است و این شائبه را به وجود میآورد که از معنای سیاقیاش خارج شده است. روانی جملات در کنار قطع مناسب(نیم پالتویی) مطالعه کتاب را سهل کرده است.
نکته دیگری که در این ویرایش از کتاب وجود ندارد، عنوان بندیهای جزئی و فهرست تفصیلی است. گرچه در ابتدای کتاب عنوان فصول در فهرستی آمده است، لیکن نمایه زنی و تیترهای جزئیتر در متن و تهیه فهرست از آنها به ایجاد نقشه مطالب در ذهن مخاطب کمک زیادی میکند.
این کتاب را موسسه خاکریز ایمان و اندیشه در 136 صفحه با قیمت 5 هزار تومان راهی بازار نشر کرده است. علاقهمندان برای تهیه حضوری کتاب میتوانند به فروشگاه کیهان واقع در خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران مراجعه کرده و برای خرید اینترنتی نیز از پایگاه اینترنتی کتاب متن میتوان کتاب را تهیه کرد.
منبع: خبرگزاری فارس
- ۹۳/۰۹/۱۹