جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

نقش حلقه های صالحین در جهاد اقتصادی

شجره طیبه صالحین و جهاد اقتصادی

بی تردید شجره طیبه صالحین به لطف الهی امروز بزرگترین شبکه تربیتی کشور است. این شبکه عظیم به عنوان بدنه اصلی بسیج ده‌ها میلونی نقش اصلی تحقق آرمانهای بسیج، انقلاب اسلامی ،امام خمینی و امام خامنه ای را برعهده دارد.

نقش حلقه های صالحین در جهاد اقتصادی

شجره طیبه صالحین و جهاد اقتصادی

سایت جهاد اقتصادی/ دکتر طه رمضانی*؛ بی‌تردیدشجره طیبه صالحین به لطف الهی امروز بزرگترین شبکه تربیتی کشور است. این شبکه عظیم به عنوان بدنه اصلی بسیج دهها میلونی نقش اصلی تحقق آرمانهای بسیج، انقلاب اسلامی ،امام خمینی و امام خامنه ای را برعهده دارد.

شجره طیبه صالحین با ساختار نظاممند تربیتی خود به عنوان کانون اصلی تبیین گفتمان اسلام ، انقلاب و ولایت بسیار با اهمیت است.

 از اینرو حلقه­های صالحین می بایست به عنوان وظیفهی اصلی، پایان ناپذیر و مستمر خود، بیانات و راهبردهای رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) را در جامعه تبیین و جریان سازی نمایند به طوری که نه تنها در زبان مردم کوچه و بازار، دانشجویان و علماء بلکه در رفتار آنان نیز جلوه کلامی و عملی سخنان امام جاری و ساری باشد .

بنابراین یکی از نقشهای عمده حلقه ای صالحین رصد و تحلیل و تفسیر فرمایشات امام است تا بتوانند آنها را برای دیگران تبیین و تفسیر نمایند. این اقدام به حلقه کمک میکند تا در صورت بروز هرگونه شبهه‌، بحران و یا سوال با مبنا قرار دادن کلام ولایت در راستای اهداف امام‌، انقلاب و اسلام حرکت نمایند. و این یکی از بهترین روش ها برای بصیرت  افزایی است.

بر همگان روشن است که جمهوری اسلامی ایران در برهه ای حساس از حیات سیاسی اجتماعی و انقلابی خود به سر میبرد و در این شرایط بهترین راهکار پیروی هوشمندانه و مجدانه از رهنمودهای امام خامنهای است. با نگاهی اجمالی به فرمایشات امام عزیز میتوان دریافت که دهه چهارم انقلاب اسلامی دهه عدالت پیشرفت است و نامگذاری سالها به عنوان راهبرد از طرف ایشان در این راستا صورت گرفته است.

جهاد اقتصادی مسئله ایست که در سال 90 از طرف ایشان مطرح شد. با بررسی فرمایشات ایشان میتوان دریافت که جهاد اقتصادی هم اکنون آغاز شده و تا همیشه ادامه دارد.

ایشان در بیانات حکیمانه خود در ابتدای سال جاری فرمودند: به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاوره‌ى با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصه‌ى چالش مهم در همین سال جارى - که این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود عرصه‌ى اقتصادى است. جهاداقتصادى چیزى نیست که تمام‌شدنى باشد. مجاهدت اقتصادى، حضور جهادگونه در عرصه‌هاى اقتصادى، براى ملت ایران یک ضرورت است.

از منظر رهبر انقلاب تولید ملی نیز بخشی از جهاد اقتصادی است در این زمینه ایشان در همان پیام اینگونه فرمودند که: من امسال تقسیم میکنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادى را. یک بخش مهم از مسائل اقتصادى برمی‌گردد به مسئله‌ى تولید داخلى. اگر به توفیق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله‌ى تولید داخلى را، آنچنان که شایسته‌ى آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‌اى از تلاشهاى دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمى از جهاد اقتصادى، مسئله‌ى تولید ملى است.

بر این اساس و با اندکی تدبر میتوان دریافت که تمامی اقتدامات ما در عرصه پیشبرد اهداف اقتصادی کشور جهاد اقتصادی است و جهاد اقتصادی نه تنها در دهه عدالت و پیشرفت بلکه تا پایان پیروزی نهایی حق بر باطل نیز ادامه دارد و تمام شدنی نیست.

لذا اگر بخواهیم ضرورتی محوری برای حلقههای صالحین را معرفی کنیم جهاد اقتصادی میتواند اصلی ترین وظیفه یک بسیجی و یک عضو صالحین در نظر گرفته شود.

در این راستا حلقه‌های صالحین با رصد فرمایشات امام و حرکت علمی، عملی و تبلیغی در این عرصه میتوانند به کانون جریان سازی گفتمان ولایت در کشور و حتی در جهان تبدیل شوند.

انتهای پیام/

*دکتری اقتصاد طه رمضانی و پژوهشگر کانون تربیت و اقتصاد

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.