جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

نقش من در اقتصاد مقامتی2

(گفتمان سازی و نقش نخبگان)

در یادداشت اول به مقدماتی در خصوص ضرورت نقش‌آفرینی مردم و لزوم درک شرایط جنگ اقتصادی پرداختیم و گفته شد که هرکس باید در پی پاسخ به این سؤال باشد که نقش من در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ در این یادداشت و یادداشت‌های بعد به عرصه‌های نقش‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی خواهیم پرداخت.

گفتمان سازی؛ گام او در تحقق اقتصاد مقاومتی

گام نخست در حرکت به سوی یک هدف در سطح کلان اجتماعی، تبدیل آن به یک گفتمان عمومی در فضای اجتماع است. در تعریف ساده تبدیل یک مسأله به گفتمان عمومی زمانی صورت می‌گیرد که غالب افراد جامعه آن مسأله را به عنوان یک مسأله اصلی و ضرورت اساسی برای کشور تلقی کنند، به ابعاد، زوایا و ویژگی‌های آن آشنا شوند و الزامات تحقق آن را دریابند، به گونه‌ای که در میان اقشار گوناگون اجتماعی در مورد آن بحث و گفتگو صورت گیرد و به یک خواست اجتماعی و مطالبه عمومی تبدیل گردد. در خصوص اقتصاد مقاومتی می‌توان گفت که فهم معنای اقتصاد مقاومتی، درک ضروت، الزامات و ویژگی‌های آن، و خواست و مطالبه عمومی و در ادامه تبدیل این مطالبه به یک عزم ملی، گام نخست در تحقق اقتصاد مقاومتی است. این همان چیزی است که در قرآن کریم در خصوص لازمه تغییر شرایط یک ملت بر آن تصریح شده‌است و فرموده‌است؛ « إِنَّ اللَّهَ لَا یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ » ؛
«خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!» سوره رعد آیه 11


نقش نخبگان در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

لازمه ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی، تبیین این مفهوم و آگاهی‌بخشی در خصوص آن است. طرح این مفهوم اولین بار در سال 1389 از سوی مقام معظم رهبریمدظله العالی صورت گرفت و از همان سال ایشان به تعریف، ترسیم شرایط جنگ اقتصادی و ضرورت و نیاز کشور و بیان ویژگی‌ها و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش هریک از اقشار در تحقق آن پرداختند. این بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، که بسیاری از آن‌ها در دیدار با عموم مردم ایراد شده‌است، به منظور گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در میان عموم اقشار جامعه و تفهیم اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی صورت گرفت و پس از آن بود که ایشان در بهمن‌ماه 1392 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند.


   بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری و توسعه و تفسیر فرمایشات ایشان در میان اقشار گوناگون جامعه، و تحقیق و پژوهش در این زمینه، آن وظیفه‌ای است که بر عهده نخبگان خواهد بود. باید توجه داشت که مقصود از نخبگان، مسئولین و یا اساتید حوزوی و دانشگاهی نیستند، بلکه هر فردی از اجتماع که ضرورت این مسأله را پیش از دیگران درک نموده و بر اهمیت و الزامات آن واقف شده‌است، در زمره نخبگان خواهد بود زیرا به نظر می‌رسد مشکل اصلی در عدم حرکت جدی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، عدم فهم عمومی و حتی مسئولین در ضرورت و اهمیت این مهم است. بنابراین هرفردی که ضرورت این مسأله را درک نموده باشد، در هر سن و کسوتی اعم از دانش‌آموز و دانشجو و معلم و کاسب و خانه‌دار و غیره، باید وظیفه نخبگانی خود را در جهت ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی و تبیین ضرورت و اهمیت و الزامات آن انجام دهد.

 

پیشتازی نخبگان دانشگاهی  

در میان نخبگان جامعه، وظیفه نخبگان دانشجویی از همه مهم‌تر و سنگین‌تر و تأثیرگذاری ایشان بیشتر است؛ چرا که دانشجویان دارای تفکر منطقی و به دور از منفعت‌طلبی‌های حزبی و جناحی هستند.همچنین شور و نشاط جوانی و علاقه‌مندی به سرنوشت کشور موجب خواهد شد که در صورتی که اهمیت و ضرورت مسأله اقتصاد مقاومتی با مقدمه ترسیم شرایط مخاصمات و دشمنی‌های خارجی و نیز ظرفیت‌های سرشار داخلی، تبیین شود و نیز تعریف دقیق و جامعی از اقتصاد مقاومتی به عنوان رهیافت اقتصادی کشور در شرایط جنگ اقتصادی، ارائه گردد، اقتصاد مقاومتی به سرعت در میان دانشجویان به گفتمانی عمومی و مطالبه‌ای جمعی، تبدیل خواهد شد. تجربه نشان داده‌است که مسئولین امر نیز نسبت به مطالبه‌های فضای دانشگاهی حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و تلاش خواهند نمود تا اقدامات مؤثری در جهت خواست و مطالبه دانشجویان انجام دهند. از سوی دیگر دانشجویان در میان سایر اقشار اجتماعی بیشترین ارتباطات اجتماعی را دارا هستند و لذا هریک از دانشجویان می‌توانند به عنوان مبلغ اقتصاد مقاومتی در میان سایر اقشار حاضر باشند و پیشتاز این عرصه باشند. در این صورت است که فرمایش حضرت امام(ره) در خصوص دانشگاه معنا خواهد شد که فرمودند: «دانشگاه، منشأ همه تحولات است»

  در این یادداشت، گام اول و یکی از مهم‌ترین عرصه‌های نقش‌آفرینی در تحقق اقتصاد مقاومتی یعنی «گفتمان‌سازی» مورد بحث قرار گرفت. در ادامه به نقش نخبگان و به‌طور خاص نخبگان دانشگاهی در این عرصه پرداخته شد. در یادداشت‌های بعد إن شاءا... به عرصه‌های دیگر نقش‌آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی خواهیم پرداخت.

دریافت نسخه چاپی و (دانلود پی دی اف)

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.