جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

در یادداشت قبل به این اصل متذکر شدیم که مالک حقیقی اموال خداست و مالکیت ما اعتباری و عاریتی است. اگرچه اعتقاد قلبی به این اصل ثمرات عملی و رفتاری متعددی خواهد داشت، ولی فارغ از روش کسب مال که قطعا باید از راه حلال و شرعی باشد، شاید بتوان در یک کلام نتیجه نهایی را صرف مال در مسیر رضایت الهی عنوان کرد. در این یادداشت خط مشی کلی که در قرآن کریم و در احادیث معصومین علیهم‌السلام برای صرف مال ترسیم شده است را نشان خواهیم داد.
وَ الَّذِینَ إِذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا، وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً (سوره فرقان، آیه 67)؛ (بندگان خداوند رحمان) کسانى‌اند که چون مالى را هزینه کنند ـ چه براى خود و چه براى دیگران ـ نه اسراف مى کنند و نه تنگ مى گیرند، بلکه هزینه کردن آنان در حد اعتدال و میان این دو حالت است .
•    این آیه شریفه سوره فرقان مسیر کلی در هزینه کردن اموال را مشخص می‌نماید که آن هم رعایت اصل «اعتدال و میانه‌روی» است. اهمیت رعایت این اصل هنگامی مشخص می‌شود که با دقت به سخن خدای کریم نگریسته شود. باید توجه شود که خداوند سبحان از صفت بندگان خود، رعایت میانه‌روی و پرهیز از اسراف و تنگ‌گیری در هزینه کردن اموال برشمرده، لذاست که آنان که در هزینه‌ها تنگ‌ می‌گیرند و آنان که اسراف می‌کنند از حقیقت بندگی خداوند رحمان خارج هستند و خداوند ایشان را دوست ندارد « وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» (سوره انعام آیه 141)
•    نکته دیگری که از آیه شریفه سوره فرقان استفاده می‌شود این است که هرگونه هزینه‌ای بیش از حد اعتدال و تجاوز از میانه‌روی مصداق اسراف است و خداوندی که مالک حقیقی اموال است و ما را امین بر اموال قرار داده است، اجازه چنین تصرفی را در اموال به ما نداده است. مجوز او برای تصرف در اموال، مصرف در حد اعتدال و به قدر نیاز است و برای مازاد بر نیاز در جای جای قرآن کریم بندگان را فرمان به انفاق داده است. حدیث شریفی از امام صادقعلیه‌السلام با مضمونی بسیار روشن و روان، توضیح‌دهنده این مطلب و خاتمه بحث خواهد بود؛
به روایت ابان بن تغلب امام صادق «ع» فرمودند: مال، مال خداست که آن را نزد مالداران به امانت مى‏گذارد، و به آنان اجازه داده که از این مال با میانه‏روى بخورند و بیاشامند و بپوشند و ازدواج کنند و از وسیله‌ی سواری بهره‏مند شوند و آنچه مى‏ماند به فقراى مؤمنان بدهند، و نابسامانى زندگى آنان را به سامان آورند؛ پس هر کس چنین کند، آنچه مى‏خورد و مى‏آشامد و سوار مى‏شود و ازدواج مى‏کند، بر وى حلال است، و آنچه از این اندازه بگذرد بر وى حرام است. سپس امام این آیه را خواند: «وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» اسراف مکنید که خدا اسراف‏کنندگان را دوست نمى‏دارد». و فرمود: آیا خیال مى‏کنید که خدا مردى را بر مالى- که به او عطا کرده است- امین بداند، که براى خود اسبى به ده هزار درهم بخرد، با اینکه اسب بیست درهمى براى او بس است؟ ... و در قرآن بگوید: «وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ». (تفسیر عیّاشى ج2/ ص 13)

  • مبلغ اقتصاد مقاومتی

مخارج

معرفت اقتصادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.