جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

تحریم های اقتصادی تحریم های اقتصادی2 (اهمیت بررسی تحریم)

اعمال تحریم‌های یکجانبه و محدودیت‌های مالی و تجاری، همواره یکی از ابزارهای غیرقانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به‌نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی‌وپنج سال گذشته بوده و مرتباً بر حجم این تحریم‌ها افزوده شده است.

اعمال تحریم‌های یکجانبه و محدودیت‌های مالی و تجاری، همواره یکی از ابزارهای غیرقانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به‌نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی‌وپنج سال گذشته بوده و مرتباً بر حجم این تحریم‌ها افزوده شده است. این وضعیت با اجرای تحریم خرید نفت، بانک مرکزی، کشتیرانی، بیمه و... از سوی نظام سلطه به اوج خود رسیده است. در مقابل اتخاذ چنین رویکردی از سوی غرب، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و آن را یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور عنوان کردند. از همین رو ایشان در جمع کارگزاران نظام فرمودند:
 
«یک واقعیت دیگر هم این است که اگر کشور در مقابل فشارهاى دشمن- ازجمله در مقابل همین تحریم‌ها و از این چیزها - مقاومت مدبرانه بکند، نه‌فقط این حربه کُند خواهد شد، بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهایی دیگر وجود نخواهد داشت؛ چون این‌یک گذرگاه است، این‌یک برهه است؛ کشور از این برهه عبور خواهد کرد. این چیزهایی که الآن آن‌ها تهدید می‌کنند، تحریم می‌کنند، جز آمریکا و جز رژیم صهیونیستى، هیچ‌کس ذى‌نفع از این تحریم‌ها نیست. دیگران را بازور و با فشار و با رودربایستى و با این چیزها وارد میدان کردند. خب، پیداست که زور و فشار و رودربایستى نمی‌تواند خیلى ادامه پیدا کند - یک مدتى است - شاهدش هم این است که مجبور شدند بیست‌تا کشور را از همین تحریم‌های نفتى و امثال این‌ها استثناء کنند! دیگرانى هم که استثناء نشدند، خودشان مایل نیستند، و بیش ازآنچه ما بخواهیم یا همان اندازه که ما می‌خواهیم، آن‌ها دنبال راه‌حل می‌گردند. بنابراین بایستى مقاومت کرد»(1391/05/03) همان‌طور که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) نیز فرموده‌‌اند یک واقعیت مهم الآن پیش روی ملت و دولت ایران قرار دارد، و آن‌هم بحث تحریم‌ها است. البته باید توجه داشت که موضوع تحریم‌ها چیز جدید نیست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر ایران تحمیل‌شده است. اما اهمیت بحث در شرایط امروزی به‌مراتب بیشتر از گذشته هست. چرا که امروزه با رویکرد دولت یازدهم در قبال مشکلات پیش رو، ایران حسن نیت خود را بیش پیش به طرف¬های غربی نشان داده است، اما بازهم از طرف آنها در مسیر پیشرفت ایران سنگ اندازیهای زیادی فراوانی صورت می گیرد به نحوی که وزارت خزانه داری آمریکا در جدیدترین اقدام خود 9 شخص حقیقی و حقوقی دیگر را هم به لیست تحریم ها اضافه کرده اند. بنابراین ضرورت دارد که با موضوع تحریم از ابعاد مختلف آشنایی پیدا بکنیم و نتایج و اثرات مثبت و منفی که بر اقتصاد ما داشته است را مد نظر قرار دهیم.


دریافت نسخه چاپی (دانلود نسخه ( pdf

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.