جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

تحریم های اقتصادی(تفاوت تحریم های گذشته و جدید)

تحریم‌های دور جدید را می‌توان آخرین حلقه از اقدامات دشمن در عرصه جنگ نرم برای از پای درآوردن انقلاب اسلامی دانست./نوع تحریم‌های امروز، نقاطی را از دایره اقتصاد کشور هدف گرفته است که درواقع شاه‌کلید اقتصادی کشور می‌باشند. وابستگی اقتصاد کشور به نفت و درآمدهای حاصل از آن.

 

در این نوشته اهمیت موضوع تحریم‌ها را در چند نکته قابل‌توجه بیان می‌کنیم:

1-تحریم‌هایی که درگذشته وجود داشته‌‌اند خفیفتر و در ابعاد کوچک‌تر بوده‌‌اند، اما امروز فشار تحریم‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی بیشتر شده است. شاهد این امر نیز دور جدید تحریم‌هایی است که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2011 به بعد بر ایران تحمیل‌شده‌اند. موج جدید این تحریم‌ها بر اساس قانون مصوب 31 دسامبر 2011 کنگره آمریکا است که بر اساس آن تمامی خریداران نفت از ایران را از اول جولای مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.البته این قانون اکنون برای بعضی از خریداران نفت ایران در حالت تعلیق قرار دارد. بر اساس همین قانون، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز تحریم شد.

 


2- با توجه به بیانات رهبر انقلاب دنیا الآن در پیچ تاریخی خود به سر می‌برد. جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه استراتژیک خاورمیانه دارای اهمیتی فراوان برای کشورهای غربی و استعمارگر هست. ازاین‌روی دشمن از هر حربه ای برای ضربه زدن به‌نظام اسلامی استفاده می‌کند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، دشمن با تمام توان خود در همه حوزه های ممکن برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب بهره برده است. تهاجم فرهنگی از بارزترین مصادیق این هجوم همه‌جانبه از سوی جبهه دشمن بوده است؛ اما پس‌ازآنکه در این حوزه ها موفقیت چندانی نصیب آن‌ها نشد (جز هزینه های کوتاه مدت که به‌هیچ‌عنوان برای آن‌ها رضایت بخش نبود) به رویکردهای دیگری روی آوردند. از همین روی به روزترین تاکتیک دشمن نیز امروز در جبهه اقتصادی در حال انجام است؛ بنابراین ایران نیز برای مقابله با این تاکتیک جدید دشمن باید به مقابله اصولی با آن بپردازد. لازمه این مقابله اصولی هم مقاوم کردن بدنه اقتصاد در برابر حجم تازه تحریم‌هایی است که اعمال می‌شود.

 

 3- نوع تحریم‌های امروز، نقاطی را از دایره اقتصاد کشور هدف گرفته است که درواقع شاه‌کلید اقتصادی کشور می‌باشند. وابستگی اقتصاد کشور به نفت و درآمدهای حاصل از آن امری است که می‌تواند اسباب زحمت را در مقابله با موج جدید تحریم‌ها به وجود بیاورد. اختلالات بازار ارز در کشور هم از نکاتی است که از مقوله تحریم بی‌بهره نبود.

 

بخش نفت و گاز در حدود 20 درصد از GDP کشور، 70 تا 80 درصد مبادلات خارجی کشور و همچنین بالغ‌بر 60 درصد درآمد دولت را تشکیل می دهد. حدود 80 درصد ارز عرضه‌شده در بازار در ایران توسط دولت عرضه می شود (با فروش ارز به بانک مرکزی) که قسمت عمده آن از درآمدهای نفتی به دست می آید.(ترکان،91 ) لذا باید توجه داشت که عرضه ارز در داخل کشور به دلیل تحریم نفتی و تحریم مؤسسات بانکی کاهش شدید پیداکرده است.


4.    تحریم‌های سری قبل علاوه بر اینکه در  شدت و نوع متفاوت بودند در هدف‌گیری نیز متفاوت بودند  .به نظر هدف اصلی از دور جدید تحریم‌ها ایجاد جو نارضایتی در میان مردم است. درواقع دشمن این‌بار با هدف‌گیری اقشار مختلف،  سعی بر ایجاد فشار و درنتیجه فراهم آوردن جو نارضایتی در میان مردم را دارد. 

 

رهبر نیز به این مهم اشاره‌کرده‌اند. ایشان در دیدار کارگزاران نظام فرمودند: «ما چند سال پیش «اقتصاد مقاومتى» را مطرح کردیم. همه‌ى کسانى که ناظر مسائل گوناگون بودند، می‌توانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادى بر کشور است. معلوم بود و طراحى‌ها نشان می‌داد که این‌ها می‌خواهند بر روى اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما براى آن‌ها نقطه‌ى مهمى است. هدف دشمن این بود که بر روى اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملى لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملى دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دل‌زده بشوند، از نظام اسلامى جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادى دشمن این است، و این محسوس بود؛ این را انسان می‌توانست مشاهده کند»(1391/05/03(


تحریم‌های دور جدید را می‌توان آخرین حلقه از اقدامات دشمن در عرصه جنگ نرم برای از پای درآوردن انقلاب اسلامی دانست. زیرا در جبهه‌های فرهنگی و سیاسی در برهه‌های مختلف شانس خود را امتحان کرده‌‌اند و هر بار با وحدت رهبری و مردم به شکست انجامیده است. بنابراین با این نگاه، دور جدید تحریم‌ها حائز اهمیت فراوانی هست

دریافت نسخه چاپی(دانلود پی دی اف

.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.