جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری
تولید ملی عبارت است از جمع ارزش کالاها و خدمات تولید شده توسط افراد یک کشور، در یک بازه زمانی معین (معمولاً یک سال). برای توضیح این جمله کافیست کشوری بسیار کوچک (در حد نانو!!) را فرض کنیم که فقط یک خانواده 6 نفره با نقش های ذیل در آن زندگی می کنند.
 
پدر: علاوه بر مدیریت و راهنمایی افراد خانواده در تعامل با یکدیگر و انجام وظائف پدری، مسئولیت مزرعه و دامداری را برعهده دارد و کارهای آن را انجام می دهد و محصولات آن دو را به منزل می آورد.
 
مادر: زنی خانه دار است که روزها به کار مادری (تربیت فرزندان، آراستن خانه) می پردازد. 
 
خواهر بزرگتر: در خانه به مادر کمک می کند و آموزش حروف الفبا به خواهر کوچکتر، دوختن لباس و نظافت منزل را بر عهده دارد.
 
پسر بزرگتر: نجار است و تقریباً تمام لوازم منزل را از چوب می سازد.
 
پسر کوچک تر: او در نجاری به برادر بزرگتر خود کمک می کند برای او الوار جمع می کند. 
 
خواهر کوچکتر: او خردسال است و روزها در خانه به بازی مشغول است.
 
کالاهایی که در اقتصاد این کشور تولید می شود:
 
محصولات مزرعه+ غذای طبخ شده در منزل توسط مادر  + شیر + محصولات نجّاری + الوار + لباس های اعضاء خانواده
 
خدماتی که در اقتصاد این کشور ارائه می شوند:
 
راهنمایی و حضور پدر در خانواده + زحمات و حضور مادر در خانواده + زحمات خواهر بزرگتر شامل آموزش حروف الفبا به خواهر کوچکتر و نظافت منزل
 
 برای محاسبه تولید ملی در این اقتصاد باید کالاها و خدمات ذکر شده را با هم جمع کنیم اما قبل از آن لازم است نکات ذیل را مد نظر بگیریم:
1. تنها کالاها و خدماتی در تولید ملی لحاظ می شوند که قابلیت ارزش گذاریِ قیمتی (قیمت گذاری) داشته باشند. که در نتیجه به طور مثال، خدمات مادر خانه (تربیت کودکان، طبخ غذا، نظافت خانه و ...)، حضور مغتنم پدر و راهنمایی های او برای اعضا خانه، زحمات خواهر بزرگتر برای آموزش کودک خردسال خانه و .. هیچگاه جزو تولید ملی در اقتصاد قرار نمی گیرد و از لیست بالا خط می خورند زیرا یا پراکنده انجام می شود و یا کس دیگری نمی تواند آن را انجام دهد در نتیجه نمیتوانیم برای آنها قیمت بگذاریم!!
 
2. منظور از کالا و خدمات در اینجا آن دسته از کالا و خدماتی است که در آخرین حلقه قرار می گیرند به طور مثال علی رغم اینکه برادر کوچکتر برای نجاری الوار تهیه می کند اما اگر این الوار توسط برادر بزرگتر به لوازم منزل تبدیل شوند، در محاسبه تولید ملی تنها محصول نهایی (محصولات نجاری) لحاظ می شود.
 
3. در نهایت پس از آنکه اجزاء تولید ملی مشخص شد، باید ارزش آنها (قیمت) بر اساس واحد پولی آن کشور آورده شود.
 
که در نهایت تولید ملی در این اقتصاد برابر می شود با قیمت موارد زیر:
 
محصولات مزرعه + شیر + غذای طبخ شده توسط مادر در خانه + محصولات نجاری + الوار + لباس های اعضاء خانواده + راهنمایی و حضور پدر در خانواده + زحمات مادر (تربیت فرزندان، آراستن خانه) + زحمات خواهر بزرگتر شامل آموزش حروف الفبا به خواهر کوچکتر و نظافت منزل 
 
  • مبلغ اقتصاد مقاومتی

تولیدملی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.