جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

مهارت اقتصادی

آشنایی با فروش شبکه ای3
 

نوشتارهای بازاریابی شبکه ای و معرفی این شیوه کسب و کار درایران در قسمت آخر خود به بررسی شرکت های دسیسه هرمی و ارتباط بازاریابی شبکه ای با اقتصاد مقاومتی می پردازد.

 

مهارت اقتصادی

آشنایی با فروش شبکه ای3

سایت جهاد اقتصادی/ حامد رشید آبادی*؛ نوشتارهای بازاریابی شبکه ای و معرفی این شیوه کسب و کار درایران در قسمت آخر خود به بررسی شرکت های دسیسه هرمی و ارتباط بازاریابی شبکه ای با اقتصاد مقاومتی می پردازد.

مقایسه با شرکت های دسیسه هرمی

1-       نیاز به سرمایه قابل توجه؛ در شرکت های دسیسه هرمی، فرد هیچگونه تخصصی ندارد بلکه تنها سرمایه خود را نزد دیگری می گذارد و سپس اسیر وی می شود. در این صورت شخص وارد شده مجبور است یا به پیش برود یا در نهایت تن به باخت دهد. اما در بازاریابی شبکه ای نمایندگان شرکت در صورت میل به انصراف، محصولات خریداری شده خود جهت فروش را می توانند طبق قانون برگشت داده و پول خود را با کسر هزینه پست دریافت کنند.

2-       خرید اجباری؛ در این نوع شرکت ها، خرید به صورت اجباری و از کالاهایی است که نه تنها کیفیت کافی را ندارند، بلکه نیاز واقعی جامعه نیز نیستند. در حالی که در بازاریابی شبکه ای کالاهای با کیفیت با قیمت ارزان تر در اختیار مردم قرار می گیرد. همچنین نه تنها در بازاریابی شبکه ای خرید اجباری نیست بلکه در صورت عدم توانایی نماینده در فروش محصولات خریداری شده، شرکت حاضر به دریافت محصولات و پرداخت مبلغ با کسر هزینه ها به وی می باشد.

3-       عضومحور؛ درآمد در این شرکت ها بر اساس تعداد صرف عضوگیری است و نه بر اساس فعالیت مفید فروش که در بازاریابی شبکه ای صورت می گیرد.

4-       عدم توجه به مشتری؛ در این شرکت ها امکان مرجوع کردن کالا (اگر کالایی وجود داشته باشد) وجود ندارد در حالی که در بازاریابی شبکه ای اگر مشتری از کیفیت مورد نظر ناراضی باشد، امکان پیگیری و مرجوعی وجود دارد.

عدم عضویت در انجمن فروش مستقیم کشور؛ شرکت های دسیسه هرمی در این انجمن عضو نیستند در حالی که تمام شرکت های دارای مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای در این انجمن عضو بوده و نظارت قانونی بر فعالیت های آنان صورت می‌گیرد.

 

 

ارتباط فروش مستقیم با اقتصاد مقاومتی

بعد از آشنایی با مفاهیم فروش مستقیم و بازاریابی شبکه ای و در یک کلام، روش نوین توزیع کالا، می توان پیوندهای آن را با سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب دام ظله ابلاغ شد، درک کرد.

1-       بند 1: تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.

همانطور که دانستیم، در بازاریابی شبکه ای هر کس جدای از اینکه رئیس خود است و برای خود کار می کند، کسانی را که علاقه مند همکاری با آنهاست، وارد سازمان و گروه فروش خود کرده و از این طریق کارآفرینی می کند. در این فعالیت، امکان مشارکت آحاد جامعه به سهولت وجود داشته و با اتکا به همکاری های جمعی، طبقات کم درآمد و متوسط به درآمدهای خوبی دست خواهند یافت.

با استفاده از طبقه‌بندی که سایت جهانی اخبار فروش مستقیم ارایه کرده، لیستی از ۱۰۰ شرکت‌ فروش مستقیم با درآمد بالا ارائه‌شده است. این لیست در ماه ژوئن با موضوع اخبار فروش مستقیم منتشر شده است  که ما به 10 مورد برتر آنها اشاره می‌کنیم:

2-       بند 5: سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.

در این حرفه با کاهش هزینه های ناشی از تبلیغات، عمده فروش، حمل و نقل، مراکز فروش و خرده فروش ها، این نمایندگان شرکت بازاریابی شبکه ای هستند که با ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه درآمد کسب می کنند.

3-       بند 8: مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.

با توجه به اینکه در این حرفه از مشارکت خود مردم استفاده می شود، می توان با تمرکز بر نمایندگان فروش، الگوی مصرف خانوارها را تا حدی اصلاح کرده همچنین به راحتی را معرفی کالاهای داخلی آنها را در سبد مصرفی قرار داد.

4-       بند 10: حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:

-       تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم.

-       گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز.

-       تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.

-       برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه.

-       استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.

-       ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.

استفاده از توریست ها یکی از مزیت های بازاریابی شبکه ای است. شرکت هایی که دارای برنامه صادرات می باشند، با آموزش نمایندگان خود، از توریست ها مشتری هایی می سازند که توانایی گسترش بازار هدف به خارج از کشور را دارا می باشند. همانطور که تجربه جهانی این موضوع را ثابت می کند.

5- بند 17: اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.

همانطور که توضیح داده شد، به خاطر رسمی بودن معاملات در فروش مستقیم، مالیات ها به صورت برخط جذب شده و هزینه های اداری و رفت و آمدهایی اضافی کاهش می یابد.

6- بند 19: شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و... .

7- بند 20: تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.

8- بند 21: تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.

می توان از ظرفیت نمایندگان فروش برای گفتمان سازی استفاده کرد. هنگامی که افراد با سرمایه اندک وارد این شغل می شوند و درکنار تبلیغ کالاهای داخلی، درآمدهای خوبی را هم خود و هم گروه فروششان کسب می کنند، به راحتی می توانند زوایای مربوط اقتصاد مقاومتی به کارشان را به دیگران نشان دهند.

9- بند 23: شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار.

دانستیم که روش نوین توزیع کالا به شیوه فروش مستقیم، بسیار شفاف و روان است. در این روش قیمت ها به صورت برخط کنترل می شود و با توجه به گسترش شبکه اینترنت در کشور، در آینده سهم بزرگی از بازار به صورت مجازی خواهد بود که نظارت بسیار راحت و کاراتری را دربردارد.

امیدواریم بتوانیم بهترین استفاده را از این تجارت با ارزش در کشور عزیزمان داشته باشیم.


منابع؛

1. سایت اطلاع رسانی فروش مستقیم

2. عزیزی، شهریار و خدادا حسینی، سیدحمید (1390)، مقایسه تطبیقی بازاریابی شبکه ای و ساختارهای هرمی

مقالات مرتبط

3.عطارزاده، سعید و جلیلیان، مهدی و ساریخانی، عادل (1392)، بازاریابی شبکه ای در فقه و حقوق کیفری ایران

4. مصباحی مقدم، غلامرضا و آقاجانی معمار، احسان و عظیم زاده آرانی، محمد و میسمی، حسین (1390)، بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت شرکت‌های هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی

5. مرادی، عذرا و زنداقطاعی، فاطمه (1392)، بررسی تطبیقی بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی از منظر فقه امامیه

6. ابراهیمی، بی بی رحیمه و ناصری، حسین و فخلعی، محمدتقی و محسنی، سعید (1391)، بررسی حکم تکلیفی در سیستم بازاریابی شبکه ای ناسالم

7. فرشادبخت، فرامرز و خدادادحسینی، سیدحمید و کردنائیج، اسدالله (1391)، طراحی مدل عوامل مؤثر در جذب افراد به شرکت های هرمی بر اساس نظریه نشرنوآوری

8. حشمتیان، امیر (1390)، ماهیت حقوقی قرارداد و انواع آن در معاملات بازاریابی شبکه ای

9. عزیزی، شهریار و خدادادحسینی، سیدحمید (1390)، مقایسه تطبیقی بازاریابی شبکه ای و ساختارهای هرمی

10. ایزدی فرد، علی اکبر (1389)، ملاحظات فقهی پیرامون بازاریابی شبکه ای

11. حائری، محمدحسن و لشکری، محمد و سعیدی میرک محله، سمیرا (1392)، نسبت سنجی بازاریابی شبکه ای با عقود معین و غیرمعین

انتهای پیام/

*دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام

 

نظرات (۱)

سلام
به نظرم بعضی از مطلب نوشته ی فوق صادقانه بیان نشده است !
توقع ما از این سایت فعال و مفید چیز دیگری بود...
مطابق اون اطلاعاتی که بنده دارم بعضی از مطالب نوشته ی فوق غیر واقعی است.مثلا اینکه گفته می شود خرید کالا در این نوع فروش اختیاری است در واقع مطلب ناصحیحی هست.چون معمولا این شرکت ها بر اساس قراردادشان با شما ،شما را مجبور می کنند تا در بازه های زمانی معینی حداقلی از خرید را باید داشته باشید وگرنه شما به عنوان عضو غیر فعال شناخته شده و عضویت شما در شبکه دچار مشکل می گردد.
یا در مورد مشروعیت این کار با یک سرچ کوتاه یا تماس با دفاتر مراجع تقلید می توانید نظر آن ها را جویا شوید و خواهید دید که همه آن ها این عمل را جایز نمی دانند.
پاسخ:
باسلام و احترام
ضمن تشکر از نظر شما کاربر محترم منابع لازم جهت حلیت شرعی و قانونی این نوع فروش در قسمت سوم یادداشت وجود دارد و ضمنا 8 شرکت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدام به فروش شبکه ای می کنند.
سایت جهاد اقتصادی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.