جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

مهارت اقتصادی

آشنایی با فروش شبکه ای2

مزیت های فروش مستقیم در این نوشتار به آن پرداخته می شود و سعی شده تمامی جوانب آن پرداخته شود.

مهارت اقتصادی

آشنایی با فروش شبکه ای2


سایت جهاد اقتصادی/ حامد رشید آبادی*؛  مزیت های فروش مستقیم در این نوشتار به آن پرداخته می شود و سعی شده تمامی جوانب آن پرداخته شود.

 

مزیت های فروش مستقیم

اما در سیستم نوین توزیع که در قالب بازاریابی شبکه ای انجام می شود معایب فوق به صورت معناداری کاهش یافته است. به عنوان مثال، به دلیل تقلیل تعداد واسطه ها به یک واسطه، و عدم تبلیغات تلوزیونی، بنر و ... قیمت ها ارزان تر خواهد شد.

تبلیغات در سیستم بازاریابی شبکه ای به صورت کلامی و چهره به چهره توسط نمایندگان شرکت انجام می شود. به این صورت که هر نماینده، در جایگاه مشاور، احساسات و اعتماد خود را نسبت به محصولی که خودش مصرف کرده، به اطرافیان و آشنایان خود منتقل می کند.

قیمت ها ثبات خواهند داشت چرا که طبق قانون، شرکت های دارای مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای، موظفند قیمت محصولات خود را به صورت برخط در تارنمای خود منعکس کنند. مسلماً نظارت بر این قیمت ها به صورت برخط بسیار سریع تر، کم هزینه تر و آسان تر از نظارت میدانی است.

کالای تقلبی امکان ورود در این سیستم ندارد. زیرا واسط بین مصرف کننده نهایی و تولیدکننده واقعی، نماینده مستقیم شرکت است که از یک سو، مصرف کننده با وی مستقیماً در ارتباط است و از سوی دیگر وی با شرکت مستقیماً مرتبط است. لذا کالاها به صورت مستقیم از تولیدکننده اصلی به دست مصرف کننده می رسد.

در این سیستم، نماینده شرکت به راحتی می تواند کالاهایی را که به هر شکل معیوبند، مرجوع کند و شرکت طبق قانون موظف به پذیرفتن مرجوعی است.

حال فرض کنید شرکت تولیدکننده روغن مایع، روغنی را که تا الآن با قیمت 1500 تومان به دست مصرف کننده می رسیده، با قیمت 1400 تومان به وی عرضه کند. بنابراین علاوه بر کاهش قیمت، سود تولیدکننده نیز افزایش می یابد. به خاطر پیش بینی چنین سودی، شرکت اقدام به افزایش کیفیت کرده تا با جلب رضایت مشتریان، میزان فروش و در نتیجه سوددهی شرکت را بیشتر کند.

پر واضح است که محصولی با قیمت ارزان تر و کیفیت بیشتر، تقاضای فزون تری نیز خواهد داشت، همچنین گرایش مردم از کالای خارجی به سمت مصرف کالای باکیفیت و مناسب ایرانی میل خواهد کرد. این افزایش تقاضا که به راحتی توسط نمایندگان شرکت اظهار می شود، مستلزم عرضه بیشتر است. در این هنگام شرکت اقدام به افزایش و گسترش خطوط تولید و کارخانه ها می کند که اشتغال زایی به سزایی را به دنبال خواهد داشت.

این اشتغال زایی، جدای از اشتغالی است که برای بسیاری افراد جامعه به عنوان نمایندگان شرکت ایجاده شده است که با سرمایه مالی و زمانی اندک، درآمد قابل توجهی را در فضایی امن کسب می کنند. زیرا هر مشتری می تواند در حین مصرف کالاهای شرکت، بازاریاب شرکت نیز باشد و محصولات شرکت را درقالب یک فروشگاه خانگی کوچک به دوستان و آشنایان خود معرفی نموده تا آنها نیز در صورت تمایل به اندازه مایحتاج ماهانه خود مصرف کننده محصولات شرکت باشند. در این صورت شرکت نیز بر اساس قرارداد فی مابین و طرح درآمد زایی، درصد قابل توجهی از این فروش را به بازاریاب پرداخت می نماید و هر بار که آن مشتری محصولات شرکت را خرید می نماید، این فروشگاه کوچک خانگی گسترش می یابد. طبق آمار جهانی در حال حاضر بیش از صدمیلیون نفر به این حرفه اشتغال دارند.

در فروش مستقیم، دلالی وجود ندارد که بخواهد از مالیات فرار کند. بلکه مالیات به راحتی به دلیل ثبت فاکتورها به دولت می رسد.

همچنین، به دلیل نظارت قانونی و دقیق، امکان احتکار وجود ندارد. در همین راستا با کسانی که بیش از نیاز مصرف و فروش معمولی اقدام به خرید محصولات کنند، ذیل «تخلف پیش انباشته سازی» برخورد می شود.

از دیگر مزایای این تجارت، گسترش فرهنگ خرید اینترنتی است. خریدهای اینترنتی علاوه بر اینکه در فضای امن خانه، در کنار خانواده و به صورت شبانه روزی انجام می شود، باعث صرفه جویی در زمان و مکان می شود. دیگر نیاز نیست که خریدار از خودروی خود استفاده کند و با افزایش مصرف بنزین و آلودگی هوا، زمان زیادی را صرف گذر از این فروشگاه به آن فروشگاه نماید. در این حالت، از حجم ترافیک شهری نیز کاسته خواهد شد.

اینگونه است که هم دولت و هم ملت از این تجارت نوین بهره برده و می برند. چنین مزیاتی باعث گردیده هر ساله شاهد افزایش تعداد شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران و جهان باشیم؛  چرا که حجم معاملات اینترنتی در سطح جهان و کشور ما بیشتر شده است.
ادامه دارد...

انتهای پیام/

*دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.