جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری
سواد 5در مجموع ما می توانیم پنج زیرنظام کلان تربیتی در کشور تعریف کنیم. یکی از مهمترین نظام های تعلیم و تربیت ما یا زیر نظام تعلیم و تربیت ما آموزش و پروش است. این نهاد تقریبا در حوزه تربیت اقتصادی چه در سطح شناخت، پرایش و رفتار ندارد و مواردی که وجود دارد بسیار بسیار سطحی است. رازقیت خدا را در اعتقادات در وجود شخص نمی نشانند و به  رفتار تبدیل نمی کنند. در اخلاقیات بحث دوری اسراف و تبذیر را در وجود شخص تبدیل به الگوی رفتاری نمی کنیم و در حوزه احکام نیز اگر کسی خمس بدهد این قطعا از آموزش و پرورش برنیامده است. مگر تک کارهایی در آموزش و پرورش که آن ها همیشه هستند و ما آن ها را نادیده نمی گیریم.

اما از این نظام با برنامه های درسی موجود و چارچوب های عمومی آن تعلیم و تربیت اقتصادی اسلامی در نمی آید.
ما همین نقد را نسبت به دومین زیر نظام کلان تربیتی کشور، یعنی صدا و سیما می بینیم که  اساسا چنین کارویژه ای در تربیت های مضاف ندارد. میزگردها آن چیزی که ما بخواهیم و اسم آن را تربیت بگذاریم نیست، اخبار اقتصادی گفته می شود اما اطلاع رسانی غیر از تربیت است و  ربطی به تربیت ندارد و یا مقدمه بسیار سطحی و اولیه برای آن است.

زیر نظام سومی را اگر بخواهیم از حوزه نظام تعلیم و تربیت معرفی کنیم سایر رسانه ها و فرهنگ عمومی عامه است  که به شکل بعضا پنهان و زیر زمینی کار می کند و که اگر آن را یک رصد عمومی کنیم سازندگی خیلی از آن متصور نیست. مثلا چندبار ممکن است شما در تاکسی بنشینید و شبهه اقتصادی که داشتید برطرف شود و چند درصد احتمال می رود وقتی سوار تاکسی می شوید چند شبهه اقتصادی به شما اضافه شود.

زیر نظام چهارم تعلیم و تربیت کشور که از نظر من مهمتر از همه موارد قبل است  خانواده می باشد و نسبت به سه بخش قبلی نقش خوبی را ایفا می کند و مجموعه رفتارهای شرعی که در حوزه اقتصاد می بینیم از خانواده برآمده است. اگر کسی خمس می دهد، حجاب دارد، بصیرت سیاسی و حقوقی دارد همگی ناشی از خانواده است.

منتها خانواده به دلیل غفلت های سه دهه گذشته خصوصا از موضوع ماذری و زن ذیل سه زیر نظام دیگر در حال خفه شدن است. یعنی مادر می خواهد برای کودک خود وقت بگذارد اما در روز با این سبک زندگی فرصت مهیا نیست و این خیلی آسیب زا است.

در این بین آموزش و پرورش کارکردهای خود را تغییر داده و این است که می گویم در حال خفه کردن خانواده ها است. مثلا قبلا بچه ها تکلیف نداشتند که به پدر و مادرشان دیکته بگویند اما الان چنین روشی وجود دارد و این باعث می شود مادر در زمان محدودی که کنار کودک است در نقش یک کمک معلم در آید. آن جایی که رسانه و صدا و سیما باشد که مادر به کلی نقشی ندارد.

زیرنظام پنجم هم یک سری شبکه های اجتماعی متدینین است که می شود طرح صالحین و هیئت های مدهبی را جزء آنها قرار داد. به نظر می رسد سطح تعلیم و تربیت اقتصادی و سیاسی در این 5 زیر نظام خیلی پایین است.

  • مبلغ اقتصاد مقاومتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.