جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

اقتصاد مقاومتی چهار رکن اقتصاد ریاضتی، کسری بودجه دولت، تورم، کمبود کالا و بیکاری است درحالی که کاهش کسری بودجه با افزایش درآمدهای مالیاتی، افزایش تولید و کاهش تورم و در مجموع اشتغال زایی ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.


مدت زمانی است که بی سر و صدا جنگ اقتصادی وسیع و نابرابری علیه ایران اسلامی آغاز شده و ما را در جبهه های مختلف داخلی و خارجی درگیر خود کرده است؛ به‌همین دلیل تحریم های گسترده ای از جانب کشورهای غربی در جهت توقف برنامه های هسته ای ایران علیه کشورمان اعمال شده است. هرچند که این تحریمها تاکنون نتوانسته بر روند برنامه های اتمی ایران تاثیرگذار باشد اما اقتصاد ما را آماج حملات شدید خود قرار داده و بعضا اقتصاد ایران را با چالش‌ها و موانعی مواجه کرده است.


در وضعیت کنونی که دشمنان با محدود کردن منابع اقتصادی و افزایش فشار بر مردم سعی دارند تا موجبات نارضایتی مردم از حکومت را فراهم کنند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که چندی پیش توسط مقام معظم رهبری مورد تبیین قرار گرفت می‌تواند موجبات برون رفت از وضعیت فعلی را فراهم کنند البته در این مسیر نمی‌توان نقش رسانه و اطلاع‌رسانی دقیق در دست‌یابی به اهداف مذکور را نادیده گرفت.


در چنین شرایطی می‌توات اقتصاد مقاومتی را راه‌کاری مناسب برای گذران از این دوران دانست که کاربرد آن توسط پیش روی اقتصاد ایران قرار گرفته است. در باب اهمیت این سیاست‌ها همین بس که بسیاری از صاحب‌نظران علم اقتصاد این سند را به عنوان سندی جامع و راهبردی در این حوزه دانسته که می تواند در بلندمدت و نه فقط در دوره تحریم‌ها به عنوان نقشه راهی موثر، چراغ راه سیاست‌های اقتصادی کشور باشد و استقلال کشور را تامین کند.از اینرو باید تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی شعار نیست، بلکه واقعیتی است که با اجرای آن، اقتصاد و انقلاب در مقابل آسیب‌ها مصون نگه داشته می‌شود و اگر اجرا شود بی تردید کشور از بن بست اقتصادی نجات پیدا خواهد کرد.


برای بررسی هر چه بیشتر این مهم به گفتگو با یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه امام صادق نشستیم.


حجت‌الله عبدالملکی در این باره می‌گوید: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح در جامعه به اشتباه در اذهان عمومی اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی (که از هنگام به وجود آمدن بحران اقتصادی در اروپا به کار گرفته شده است) به یک معنی تصور می‌شود در حالی که این ۲ موضوع درست در ۲ نقطه مقابل هم قرار دارند.


وی در خصوص تفاوت‌های میان اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی گفت: چهار رکن اقتصاد ریاضتی، کسری بودجه دولت، تورم، کمبود کالا و بیکاری است در حالی که کاهش کسری بودجه دولت با افزایش درآمدهای مالیاتی، افزایش تولید و کاهش تورم و در مجموع اشتغالزایی ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.


وی ادامه داد: اگر ارکان اقتصاد مقاومتی به درستی و بر طبق ابلاغ مقام معظم رهبری به اجرا گذاشته شود، دیگر نیازی به فروش نفت نداریم و دیگر همچنین نوسانات شدید نرخ ارز بر جنبه های کلان اقتصاد کشورمان تاثیر نمی‌گذارد.


عبدالملکی تصریح کرد: یک عده تصور می‌کنند که اقتصاد مقاومتی تنها برای زمان تحریم است و اگر تحریم‌ها به اتمام برسد اقتصاد مقاومتی نیز دیگر کارای لازم ندارد در حالی که این سیاست راهبردی اقتصاد نظام است که برونگرا بوده و شرایط بیرون را سنجیده و از آن برای اقتصاد داخل کشور بهره‌برداری می‌کند.


این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع ) همچنین در خصوص نقش رسانه در قبال اقتصاد مقاومتی گفت: رسانه ماهیت و ذاتی دارد که آن هم اطلاع رسانی است.


حجت‌الله عبدالملکی دولت، محققان و دانشمندان و مردم را سه ضلع اصلی در جریان اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان و خاطرنشان کرد: دولت به عنوان مجری اقتصاد مقاومتی، دانشمندان، محققان و اندیشمندان به عنوان طراح و مردم نیز به عنوان مفعول و همچنین همکار اصلی دولت در اجرا هستند.


به اعتقاد وی رسانه در هر سه بعد می‌تواند یک تقاطع اطلاعاتی به نحوی برقرار کند که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اهدافش نزدیک شود.


عبدالملکی در ادامه با اشاره به وظایف هر کدام از سه بعد دولت، محققان و دانشمندان و مردم گفت: مردم باید از مبانی و پایه‌های این سیاست‌ها اطلاع داشته باشند و بدانند که دولت باید چه بکند.


وی افزود: دولت نیز باید بداند که مردم چه ظرفیت‌هایی برای اجرا دارند و از بازخورد اجرای اقتصاد مقاومتی در جامعه مطلع باشد.


این استاد اقتصاد خاطرنشان ساخت: دانشمندان و محققان نیز باید نیز باید از نظرات مردم مطلع باشند تا طراحی های مناسب را انجام دهند و تمامی این اطلاع رسانی‌ها تنها از عهده رسانه ها برمی‌آید.


وی گفت: مطالبه گری از سوی افراد جامعه و مردم تنها زمانی به وجود خواهد آمد که فواید اقتصاد مقاومتی از طریق اطلاع رسانی رسانه‌ها به مردم تفهیم شده باشد. همچنین تنها راه‌های ارتباط مردم با حاکمیت، رسانه‌ها و نخبه‌ها می باشند و در اینجا است که به دلیل سهولت دسترسی مردم به رسانه‌ها، نقش رسانه‌ها پررنگ‌تر می‌شود.


عبدالملکی تخصص خبرنگاران و رعایت اخلاق حرفه‌ای را دو ابزار رسانه برای موفقیت در امر اطلاع‌رسانی خواند و گفت: مشخصا افراد رسانه‌ای که در امر اطلاع رسانی در خصوص اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند باید از اطلاعات تخصصی برخوردار باشند تا بتوانند این موضوع را به درستی در جامعه تفهیم نمایند.


او ادامه داد: گاها دیده شده که خبرنگاری به دلیل مخالفت با برخی سیاست‌ها یا برخی ارگان‌ها اخبار را غلط و همراه با تغییرات منتشر می‌کند که این امر موجبات بی اطمینانی مردم به رسانه‌ها را فراهم می‌سازد و در نتیجه عدم موفقیت در امر اطلاع رسانی در خصوص اقتصاد مقاومتی را به همراه دارد.


وی در بخشی دیگر از سخنانش اقتصاد مقاومتی را نیازمند روحیه‌ جهادی دانست و گفت: ۶ درصد از اقتصاد آمریکا که ۳ برابر اقتصاد کشور ما است به شکل جهادی انجام می‌شود یعنی افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند هیچ گونه حقوقی دریافت نمی‌کنند.


عبدالملکی در خاتمه گفت: جهاد مانند سکه‌ای است که روی دیگر آن ایثار است و بدون ایثار و از خود گذشتگی نمی توان ارکان اقتصاد مقاومتی را در کشور به اجرا درآورد.

نسیم

  • مبلغ اقتصاد مقاومتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.