جهاد اقتصادی

جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مقام معظم رهبری

ذکر شرط عدم فسخ در عقد مضاربه :

اگر در قرارداد، شرط عدم فسخ اشاره شود حالات زیر را می‌توان برای آن تصوّر کرد :

الف) اگر منظور از شرط، لازم بودن قرارداد باشد بطورى که با فسخ هیچ یک از آن‏ها منفسخ نشود و با ذکر قرینه، کنایه از لزوم قرار گیرد؛ چنین شرطی باطل است ولی اصل مضاربه باطل نیست.

ب) اگر مقصود این باشد که به آن ملتزم باشند و آن را فسخ ننمایند اشکال ندارد و عمل به شرط بر آن‏ها لازم است.

ج) اگر عدم فسخ در ضمن عقد جایز شرط شود مادامى که آن عقد جایز فسخ نشده است؛ اشکالى در لزوم عمل به آن نیست.همچنین اگر عدم فسخ را در ضمن عقد خارج لازمى (مانند صلح) شرط نمایند همین حکم را دارد.

زمان فسخ :

طرفین مضاربه می‌توانند هر وقت بخواهند مضاربه را فسخ کنند (برهم بزنند) و اهمیّت ندارد که زمان فسخ، قبل یا بعد از شروع کار، پیدایش سود و یا نقد شدن همه اجناس باشد.همچنین تفاوتی وجود ندارد که در ابتدای عقد، زمان بصورت مطلق یا مدّت‌دار نوشته شده باشد.

وظایف عامل پس از فسخ عقد :

بعد از حصول فسخ یا انفساخ، عامل باید فقط مال را با مالکش تسویه نماید ولی رساندن مال به مالک حتى اگر مال را با اذن مالک به شهر دیگر فرستاده باشد لازم نیست؛ ولی در صورت عدم اذن مالک، برگرداندن آن به شهر بر او واجب است و اگر این کار، اجرتى لازم داشته باشد بر عهده خود اوست.

اگر در مال مضاربه، طلب‏هایى از مردم باشد بعد از فسخ یا انفساخ، بر عامل واجب نیست آن‏ها را بگیرد و جمع کند؛ خصوصاً اگر فسخ به غیرعامل مستند باشد.در مواردی که عامل فسخ کند و مالک از او خواستار جمع‏آورى مطالبات باشد؛ ترک احتیاط سزاوار نیست.(بهتر است عامل مطالبات را وصول کند).

چگونگی استمرار یا اتمام فسخ عقد بر اثر مرگ عامل :

روشن است که مضاربه با مردن هر کدام از مالک و عامل، باطل مى‏شود و براى ورثه مالک، جایز نیست عقد را اجازه بدهند تا مضاربه با اجازه آن‏ها به حال خود باقى بماند.

اگر عامل بمیرد و نزد او مال مضاربه باشد و وجود عین آن در ترکه او (باقیمانده دارایی‌های او) معلوم باشد اشکالى نیست (باید عین آن به مالک برگردانده شود)؛ ولی اگر بدون تعیین معلوم باشد که در میان آن است بدین صورت که ترکه او مشتمل بر مال مضاربه و بر مال خودش باشد یا ودیعه‏ها یا اموال تجارى‏ که مال دیگران است نزد او باشد و بعضى از آن‏ها با بعضى دیگر اشتباه شده باشد باید قرعه بزنند (تا بر اساس قرعه معلوم شود کدام یک از آن‌ها متعلّق به مالک است) است ولی احتیاط در مصالحه مى‏باشد(وارثین میّت با مالک بر سر میزان سرمایه مالک به توافق برسند و آن را به او بپردازند)؛  البته اگر میّت طلبکارهایى داشته باشد و نزد او مالى به عنوان مضاربه باشد و معلوم نباشد که عین آن مال مربوط به فلانى است همه طلبکارها در آن مال سهیم مى‏باشند.

همچنین در صورتی که جنس و مقدار مال معلوم باشد ولی بین اموالى از آن جنس که مال او یا دیگرى است بدون امتزاج مشتبه شود خصوصاً وقتى که خوبی و بدی جنس‏ها مختلف باشد باید قرعه بزنند امّا در صورتى که امتزاج حاصل شده باشد همه‌ی آن‏ها بین صاحبانشان به نسبت، مشترک مى‏باشد.

علاوه بر این، اگر معلوم باشد که مال مضاربه در ترکه نیست امّا احتمال می‌دهند که به مالکش رد کرده باشد یا به جهت کوتاهى او یا به جهت دیگرى تلف شده باشد؛ میّت ضامن محسوب نمی‌شود و همه ترکه براى ورثه او مى‏باشد.همچنین در صورتی که احتمال داده شود آن مال در ترکه باقى است همین حکم برقرار است.

اگر معلوم باشد که قبل از مرگ او، مقدارى از مال مضاربه داخل در جنس‏هاى باقى مانده‏اى که از او بجا مانده است بوده و معلوم نباشد که آیا در آن‏ها باقى است یا به مالک رد کرده یا تلف شده است؛ اگرچه به ارث برده شدن آن اموال، اشکال خاصّی ندارد ولی احتیاط آن است که در صورت نبود قاصرى در بین ورثه (مثلاً صغیر) آن را از ترکه بیرون کنند و به مالکش بپردازند.

 

نظرات (۱)

  • سید میلاد
  • اقتصاد مقاومتی به دنبال احیای درست مصرف کردن در جامعه است ... محمد حسن قدیر ابیانه سفیر سابق ایران در ایتالیا و مکزیک، دارای آثاری همچون «توهم نفتی و اقتصاد استراحتی»، .... کرد: بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود تورمی نکته مثبتی در کارنامه یک .... تنها راه دست یابی به اقتصاد مقاومتی توجه به نخبگان و کارآفرینان است.
    پاسخ:
    سلام
    از شما ممنونیم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.